Dynamic positioning simulator
Jalitha Wills
Plaats van afstuderen:
VSTEP BV
Weena 206
3012 NJ Rotterdam
start van afstuderen: maart 2007
In juni 2007 is de
scriptie
verschenen en een
presentatie
gegeven.
De afstudeeropdracht is in november 2007 afgerond met het schrijven van het
afstudeerverslag en het geven van de afstudeervoordracht.
Huidige adresgegevens etc. zijn te vinden op onze
alumnipagina.
Korte omschrijving van de afstudeeropdracht:
In de eerste generatie computerspelletjes was de vormgeving en de inhoud
van de spelletjes
heel eenvoudig. Denk bijvoorbeeld aan Pacman: een happend symbool bewoog
over
een rooster en de kunst was om met de cursor uit de buurt van het
happertje te blijven. Bij de nieuwste generatie games worden
geavanceerde
3D visualities gebruikt, en de spelsituaties lijken heel erg op de
werkelijkheid. Voor de toekomstige games moet het realiteitsgehalte
nog verder omhoog. De spelletjesmakers lopen dan echter opnieuw tegen de
grenzen van de computer aan. Om deze grenzen te verleggen doen ze
een beroep op de numerieke wiskunde.
Hierbij is de uitdaging om de schepen realistisch te laten reageren op
golven, waterstroming en verschillende voortstuwingsmechanismen. De
numerieke wiskunde heeft veel ervaring met het simuleren van echte
schepen met hoge nauwkeurigheid, wat nodig is om de weerstand nauwkeurig
genoeg te voorspellen. Hierbij is het gewenst, dat de rekentijd
hoogstens een
uur duurt. Voor een spelletje bedraagt de toegestane rekentijd enkele
milliseconden, maar de nauwkeurigheid kan veel minder zijn. Het is een
grote uitdaging om de modellen zo te vereenvoudigen en de methoden zo te
versnellen dat een voldoend kleine rekentijd haalbaar wordt.
Het computerspel
Ship Simulator
In de wereld van de games zijn een aantal Nederlandse bedrijven aktief,
zoals VSTEP, die heel succesvol zijn. Omdat de TU Delft
veel ervaring heeft met het simuleren van schepen, vliegtuigen en
waterstromingen hebben de spelletjesmakers stageplaatsen voor
studenten van de TU Delft
voor het ontwikkelen van de volgende
generatie games.
Het blijkt dat deze programma's vaak niet alleen gebruikt worden voor
spelletjes maar ook voor serieuze simulaties bij het opleiden van
zeevaarders, marine en brandweer.
Het besturen van echte schepen vereist veel training
Contact informatie:
Kees
Vuik
Terug naar de
home page
of de
afstudeerpagina van Kees Vuik