English
Haalbaarheidsstudie voor aquaplaning met behulp van een Euler-Lagrange aanpak binnen een eindige elementen methode

Adriaan Sillem

Plaats van afstuderen:
Goodyear
Rue de Luxembourg
Colmar-Berg
Luxemburg

start van afstuderen: januari 2008

In mei 2008 is de scriptie verschenen. Hier kan extra materiaal van het afstudeerverslag gedownload worden.

De afstudeeropdracht is in november 2008 afgerond met het schrijven van het afstudeerverslag en het geven van de afstudeervoordracht. De input van Abacus kan uitgepakt worden met een decompressor. Huidige adresgegevens etc. zijn te vinden op onze alumnipagina.

Korte omschrijving van de afstudeeropdracht:

Aquaplaning is een belangrijk onderwerp voor de veiligheid van een auto. Aquaplaning treedt vaak plotseling en onvoorzien op als een auto een waterplas inrijdt. Meestal reageert een chauffeur precies verkeerd en ook de moderne electronische stabilisatie technieken zijn slechts beperkt bruikbaar. Volledig verlies van controle over het voertuig en ernstige ongelukken zijn meestal het gevolg.

Het ontwerp van een band kan veel verschil maken in het gedrag ten opzichte van aquaplanning. Men kan stellen dat elke extra km/h dat er geen aquaplanning optreedt winst is voor de chauffeur en de omgeving. Het is de verantwoordelijkheid van bandenfabrikanten om de eigenschappen ten opzichte van aquaplaning mee te nemen in het ontwerpproces. Tot nu toe gebeurt dit onderzoek nog voornamelijk via experimenten. Dit is een kostbare en tijdrovende situatie.

Bovendien blijkt dat zelfs in erg geavanceerde experimenten er slechts beperkt inzicht ontstaat in de oorzaken en mogelijke oplossingen van aquaplaning. Hierdoor is het niet mogelijk om inzicht te krijgen in welke eigenschappen van de band belangrijk zijn bij het voorkomen van aquaplaning.

Terwijl andere banden karakteristieken al meer dan 20 jaar behandeld worden via virtual prototyping en virtual performance prediction is het nog maar zeer recent dat dit ook gebruikt wordt bij het onderzoek van aquaplaning. De reden is dat dit veel eisen stelt aan de computer kracht en geheugen. Op dit moment heeft Goodyear een programma beschikbaar om onderzoek te doen naar aquaplaning, waarbij de eigenschappen van de band en de eigenschappen van het water gekoppeld zijn in een verschoven zin zodaning dat de Fluid Structure Interaction (FSI) bestudeerd kan worden binnen een eindige elementen code. In dit onderzoek zal er gekeken worden of er alternatieven op de markt zijn, die vergelijkbare of betere resultaten geven. Ook als de resultaten slechter zijn, is dit belangrijk om te weten. Het kan ook leiden tot nieuwe ideeen en ervaringen, die belangrijk kunnen zijn om het huidige programma van Goodyear te verbeteren.



Op het circuit voor het testen van aquaplaning



Metingen voor het onderzoeken van aquaplaning



Contact informatie: Kees Vuik

Terug naar de home page of de afstudeerpagina van Kees Vuik