Haalbaarheidsstudie voor aquaplaning met behulp van een
Euler-Lagrange aanpak binnen een eindige elementen
methode
Adriaan Sillem
Plaats van afstuderen:
Goodyear
Rue de Luxembourg
Colmar-Berg
Luxemburg
start van afstuderen: januari 2008
In mei 2008 is de
scriptie
verschenen.
Hier
kan extra materiaal van het afstudeerverslag gedownload worden.
De afstudeeropdracht is in november 2008 afgerond met het schrijven
van het
afstudeerverslag
en het geven van de afstudeervoordracht.
De input
van Abacus kan uitgepakt worden met een
decompressor.
Huidige adresgegevens etc. zijn te vinden op onze
alumnipagina.
Korte omschrijving van de afstudeeropdracht:
Aquaplaning is een belangrijk onderwerp voor de veiligheid van een auto.
Aquaplaning treedt vaak plotseling en onvoorzien op als een auto een
waterplas inrijdt. Meestal reageert een chauffeur precies verkeerd en
ook de moderne electronische stabilisatie technieken zijn slechts
beperkt bruikbaar. Volledig verlies van controle over het voertuig en
ernstige ongelukken zijn meestal het gevolg.
Het ontwerp van een band kan veel verschil maken in het gedrag
ten opzichte van aquaplanning. Men kan stellen dat elke extra km/h dat
er geen aquaplanning optreedt winst is voor de chauffeur en de omgeving.
Het is de verantwoordelijkheid van bandenfabrikanten om de eigenschappen
ten opzichte van aquaplaning mee te nemen in het ontwerpproces. Tot nu
toe gebeurt dit onderzoek nog voornamelijk via experimenten. Dit is een
kostbare en tijdrovende situatie.
Bovendien blijkt dat zelfs in erg geavanceerde experimenten er slechts
beperkt inzicht ontstaat in de oorzaken en mogelijke oplossingen van
aquaplaning. Hierdoor is het niet mogelijk om inzicht te krijgen in
welke eigenschappen van de band belangrijk zijn bij het
voorkomen van aquaplaning.
Terwijl andere banden karakteristieken al meer dan 20 jaar behandeld
worden via virtual prototyping en virtual performance prediction is het
nog maar zeer recent dat dit ook gebruikt wordt bij het onderzoek van
aquaplaning. De reden is dat dit veel eisen stelt aan de computer kracht
en geheugen. Op dit moment heeft Goodyear een programma beschikbaar om
onderzoek te doen naar aquaplaning, waarbij de eigenschappen van de band
en de eigenschappen van het water gekoppeld zijn in een verschoven zin
zodaning dat de Fluid Structure Interaction (FSI) bestudeerd kan
worden binnen een eindige elementen code. In dit onderzoek zal er
gekeken worden of er alternatieven op de markt zijn, die vergelijkbare
of betere resultaten geven. Ook als de resultaten slechter zijn, is dit
belangrijk om te weten. Het kan ook leiden tot nieuwe ideeen en
ervaringen, die belangrijk kunnen zijn om het huidige programma van
Goodyear te verbeteren.
Op het circuit voor het testen van aquaplaning
Metingen voor het onderzoeken van aquaplaning
Contact informatie:
Kees
Vuik
Terug naar de
home page
of de
afstudeerpagina van Kees Vuik